Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

Πότε πρέπει να ανησυχούμε; (Μέρος 2ο)

        Στο 1ο μέρος αυτού του άρθρου αναφέραμε το «πότε πρέπει να ανησυχούμε» για το χρονικό διάστημα 0 έως 1 έτους. Στο 2ο μέρος αυτού του άρθρου θα μιλήσουμε για το χρονικό διάστημα 1 έτους έως τα 4 έτη. Πότε πρέπει να ανησυχούμε, λοιπόν;

Μετά το 1ο έτος:

Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή
Δεν έχει τουλάχιστον 5-15 λέξεις ως τους 18 μήνες
·         Δεν κάνει φράσεις με δύο λέξεις μέχρι τα 2 έτη
·    Δεν περπατάει ως τους 18 μήνες ή αν περπατάει στις μύτες των ποδιών του ή αν δεν περπατάει καλά
·     Δεν ακολουθεί οδηγίες τουλάχιστον με ένα σκέλος και ένα αντικείμενο (πχ Φέρε την        μπανάνα)
·         Δεν μιμείται
·         Δεν κάνει βασικές χειρονομίες (15-18 μηνών)
·         Δεν αντιλαμβάνεται αντικείμενα ή και πρόσωπα
·         Δεν δείχνει μέλη του σώματός του όταν του ζητηθεί (15-18 μηνών)
·         Υπάρχουν ασυμμετρίες στην κίνηση
·         Πέφτει συχνά, χτυπάει ειδικά μετά τον 15ο μήνα
·         Δεν μπορεί να πάρει μικρά αντικείμενα με τα δάχτυλα
·         Παραμένει να παίζει με παιχνίδια μικρότερης ηλικίας, όπως το να χτυπάει δύο κύβους μαζί
·         Δεν δείχνει
·         Δεν μοιράζεται
·         Δεν ζητάει βοήθεια
·         Είναι νωθρό ή πολύ ευερέθιστο
·         Δεν τρώει μόνο του, δεν κάνει προσπάθεια, ειδικά μετά τον 15ο μήνα
·         Είναι απομονωμένο, αποφεύγει την κοινωνική επαφή ή παραείναι φιλικό

Μετά το 2ο έτος:     

·         Δεν ακολουθεί οδηγίες με ένα σκέλος
·         Παρουσιάζει έντονο άγχος αποχωρισμού
·         Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση ομιλίας
·         Ακόμη εξαρτάται από τις χειρονομίες για να δώσει να καταλάβουν οι άλλοι τι θέλει
·         Δεν μιλάει τόσο καθαρά όσο θα έπρεπε
·         Υπάρχει έντονη σιελόρροια
·         Τρώει ακόμη αλεσμένες τροφές
·         Υπάρχει αστάθεια βάδισης ή κινήσεων
·         Δεν μπορεί να δράττει, να πιάνει μικρά αντικείμενα
·         Δεν αντιλαμβάνεται λέξεις, πρόσωπα ή αντικείμενα
·         Δεν αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων και δεν δρα ανάλογα
·         Έχει πολλές νυχτερινές φοβίες ή διαταραχές
·         Ξεφεύγει συχνά από την προσοχή τον γονιών και είναι ριψοκίνδυνο
·         Δεν δείχνει ενδιαφέρων για τα άλλα άτομα
·         Δεν παίζει με αντικείμενα ή με άτομα
·         Ενδιαφέρεται για μέρη ενός παιχνιδιού και όχι για το παιχνίδι, πχ το νοιάζει η ρόδα ενός        αυτοκινήτου και όχι το αυτοκίνητο
·         Δεν κάνει φανταστικό παιχνίδι, δεν συνδυάζει αντικείμενα στο παιχνίδι
·         Παίζει με παιχνίδια που είναι μικρότερης ηλικίας
·         Παρουσιάζει εμμονές και στερεοτυπίες, «κολλήματα» με αντικείμενα , κινήσεις κλπ
·         Δείχνει ευαισθησία σε θορύβους πχ κλείνοντας τα αυτιά ή άλλα αισθητηριακά θέματα 

Μετά το 3 έτος:

·         Δεν μπορεί να κάνει κύκλο
·         Δεν μπορεί να κάνει πύργο 4 κύβων
·         Δεν ακολουθεί οδηγίες με δύο σκέλη (πχ Πάρε το ποτήρι και βάλε νερό)
·         Παρουσιάζει έντονο άγχος αποχωρισμού
·         Υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση της ομιλίας
·         Υπάρχουν προβλήματα στην απόδοση της ομιλίας, πχ ένρινη ομιλία, πολύ υψηλή ή χαμηλή συχνότητα ή όγκος (σκεφτείτε ΩΡΛ εξετάσεις και εξετάσεις θυρεοειδούς), προβλήματα άρθρωσής που επιμένουν περισσότερο από όσο θα έπρεπε.
·         Εξαρτάται ακόμη από τις χειρονομίες για να γίνει κατανοητό
·         Η ομιλία του δεν γίνεται κατανοητή από τα ¾ των αγνώστων
·         Υπάρχει έντονη σιελόρροια
·         Τρώει ακόμη αλεσμένες τροφές
·         Υπάρχει αστάθεια βάδισης ή και κινήσεων
·         Δεν μπορεί να πιάσει μικρά αντικείμενα
·         Δεν αντιλαμβάνεται λέξεις, πρόσωπα ή αντικείμενα
·         Δεν αντιλαμβάνεται τα συναισθήματα των άλλων και δεν δρα ανάλογα
·         Έχει πολλές νυχτερινές φοβίες ή διαταραχές
·         Ξεφεύγει συχνά από την προσοχή τον γονιών και είναι ριψοκίνδυνο
·         Δεν δείχνει ενδιαφέρων για τα άλλα άτομα
·         Δεν παίζει με αντικείμενα ή με άτομα
·         Ενδιαφέρεται για μέρη ενός παιχνιδιού και όχι για το παιχνίδι, πχ το νοιάζει η ρόδα ενός        αυτοκινήτου και όχι το αυτοκίνητο
·         Δεν κάνει φανταστικό παιχνίδι, δεν συνδυάζει αντικείμενα στο παιχνίδι
·         Παίζει με παιχνίδια που είναι μικρότερης ηλικίας
·         Παρουσιάζει εμμονές και στερεοτυπίες, «κολλήματα» με αντικείμενα , κινήσεις κλπ
·         Δείχνει ευαισθησία σε θορύβους πχ κλείνοντας τα αυτιά ή άλλα αισθητηριακά θέματα  

Όπως θα είδατε το 2ο και το 3ο έτος έχουν πολλά κοινά πράγματα. Μία δυσκολία μπορεί να παραμείνει στη συμπεριφορά ενός παιδιού ή να αρχίσει αργότερα, γι’ αυτό τον λόγο έχω την ηθική υποχρέωση να την αναφέρω πάλι. Ας συνεχίσουμε όμως στο 4ο έτος και τελευταίο για αυτό το μέρος.

Μετά το 4ο έτος:

·         Δεν το ενδιαφέρουν άλλα παιδάκια
·         Δεν παίζει φανταστικά παιχνίδια
·         Δεν μπορεί να γράψει καλά
·         Δεν κάνει διποδικό δραγμό
·         Δεν μπορεί να ζωγραφίσει κύκλο
·         Δεν μπορεί να κάνει πύργο με 4 κύβους
·         Υπάρχει έντονο άγχος αποχωρισμού
·         Δεν μιλάει με προτάσεις που έχουν περισσότερες από 3 λέξεις
·         Δεν θυμάται μέρη μιας ιστορίας που διηγηθήκαμε ή του διαβάσαμε
·         Δεν αντιλαμβάνεται την έννοια τον αριθμών
·         Δεν μπορεί να κάνει πηδηματάκια
·         Δεν έχει κατακτήσει την χρήση της τουαλέτας ειδικά την διάρκεια της ημέρας (σκεφτείτε         εξετάσεις του ουροποιητικού και ορμονολογικού συστήματος)
·         Εκφοβίζει άλλα παιδάκια
·         Η ομιλία του δεν είναι κατανοητή πλήρως από τους ξένους
·         Παρατηρούνται προβλήματα στην ομιλία όπως πχ τραυλισμός
·         Δεν είναι ανεξάρτητο στις προσωπικές του συνήθειες και εξαρτάται από τους γονείς του.

Πολλές φορές η απόκλιση από τα φυσιολογικά αναπτυξιακά στάδια δεν σημαίνει πάντα ότι συμβαίνει κάτι παθολογικό και άσχημο. Πολλά παιδιά που είναι χαρισματικά και ταλαντούχα τείνουν να έχουν την ίδια κοινωνική συμπεριφορά. Καλό θα ήταν λοιπόν να γίνεται και έλεγχος για χαρισματικότητα.


ΠΗΓΗ: Ανάπτυξη Checklist©  Δρ. Δημήτρης Δημητρίου-Παπαβασιλείου MD PhD www.paidiatriki.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου