Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2014

ΚΑΤΟΙΚΙΔΙΟ... ΝΑΙ Ή ΌΧΙ;

     Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ζώων αποφασίσαμε να γράψουμε ένα άρθρο. Πόσο καλό κάνουν τελικά τα κατοικίδια στα παιδιά μας; Υπάρχει άραγε κάποιος λόγος που ένα κατοικίδιο θα έβλαπτε;
    Διερευνώντας λοιπόν τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα, διαπιστώθηκε ότι είναι πολλά εκείνα που υποστηρίζουν την θετική επίδραση που ασκεί η ύπαρξη κατοικιδίου ζώου στην ανάπτυξη ενός παιδιού.
   Πιο συγκεκριμένα, η ύπαρξη κατοικιδίου διευκολύνει την ανάπτυξη των παιδιών και ειδικότερα τη γνωστική και κοινωνικο-συναισθηματική αναπτυξή τους, αφού παρέχει ευκαιρίες στο παιδί:
  • να ενδυναμώσει την ταυτοτητά του και να αναπτύξει τον προφορικό του λόγο. Ενώ αυτοπαρουσιάζεται στους συμμαθητές του, προβάλλει τις δυνατότητες του καθώς περιγράφει στην τάξη πως φροντίζει το κατοικιδιό του ή τα παιχνίδια που παίζει μαζί του.
  • να αποκτήσει θετική αυτοεκτίμηση, να αισθανθεί ότι αξίζει και είναι αποτελεσματικό, μέσα από την φροντίδα που παρέχει στο κατοικιδιό του. Καμαρώνει και περιγράφει στους γονείς του ή σε φίλους πως έκανε μπάνιο στο ζωάκι του και εκείνοι επιβραβεύουν την προσπάθειά του.
  • να εκφράζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του, καθώς εμπλέκει το κατοικιδιό του στο συμβολικό του παιχνίδι ή καταφεύγει στο κατοικιδιό του, για να νιώσει καλύτερα όταν είναι αναστατωμένο ή αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα χωρίς να φοβάται ότι κάποιος θα το κρίνει. 
  • να αυξάνει την υπευθυνότητά του και να κατανοεί την έννοια των αναγκών, καθώς φροντίζει να εντοπίζει και να ικανοποιεί τις ανάγκες του αγαπημένου του κατοικίδιου ζώου.
  • να αναγνωρίζει τις δυνατότητες του και τα οριά του μέσα από την φροντίδα του κατοικίδιου. Μπορεί να αντιλαμβάνεται ότι η μικρή του ηλικία δεν του επιτρέπει να κουμαμτάρει ένα μεγαλόσωμο κατοικίδιο ή να αναγνωρίζει ότι μπορέι να ρίξει κροκέτες στον σκύλο του, αλλά χρειάζεται να ζητήσει την βοήθεια ενός ενήλικα για να του ανοίξει την κονσέρβα, προκειμένου να τον ταΐσει το παιδί.  
  •  να κατανοεί την αξία των ορίων και να οριοθετεί τη δική του συμπεριφορά, καθώς μαθαίνει οριοθετημένες συμπεριφορές στο κατοικίδιό του.
  • να αποκτά ηθικές αξίες καθώς εκφράζει τα συναισθήματά του ή τις απόψεις του, λεκτικά και μη (π.χ. ζωγραφιά) για αξίες όπως η ελευθερία και η υπευθυνότητα.
  • να ενδυναμώνεται προσωπικά καθώς διαχειρίζεται την αποστέρηση ή την επίπληξη ή σχέσεις με την οικογένεια, τους γείτονες κ.α. Αναλαμβάνει την ευθύνη για μια ζημιά που έκανε το κατοικίδιό του ή ψάχνει για λύσεις όταν αυτό ενοχλεί κάποιον, χωρίς να βάζει τα κλάματα.
  • να αποκτά αυτοπεποίθηση, η οποία θα τον βοηθήσει να μπορέσει σταδιακά να κατανομάζει τα θέλω του, να συμφωνεί, να αμφισβητεί και να διαφωνεί, να διεκδικεί, να επιχειρηματολογεί για να πείσει για τια απόψεις του και να εξερευνά τον κόσμο.
  • να εξοικειώνεται με γεγονότα τησ ζωής όπως η γέννηση και ο θάνατος.
  • να αποκτά σταδιακά ενσυναίσθηση καθώς προσπαθεί να κατανοήσει και να περιγράψει τα συναισθήματα του ζώου.  
  • να κοινωνικοποιείται και να ξεπερνά προβλήματα συμπεριφοράς αναπτύσσοντας σχέσεις με άλλα παιδιά.
  • να κατανοεί την διαφορετικότητα καθώς παίζει με άλλα κατοικίδια και παρατηρεί τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές σε σχέση με το δικό του κατοικίδιο ζώο.
    Εκτός από τη θετική επίδραση του κατοικίδιου ζώου στην προσωπική και κοινωνικο-συναισθηματική ενδυνάμωση των παιδιών υπάρχουν και άλλα πρόσθατα οφέλη, όπως:
  •  το παιδί ασκείται, ενώ πραγματοποιεί μια ευχάριστη δραστηριότητα πηγαίνοντας βόλτες και παίζοντας με το κατοικίδιό του.
  • εξοικειώνεται με τις νέες τεχνολογίες καθώς φωτογραφίζει το κατοικίδιό του και αποθηκεύει τις ψηφιακές φωτογραφίες σε ένα ηλεκτρονικό φάκελο στον υπολογιστή.
  • οι αλληλεπιδραστικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των μελών της οικογένειας αυξάνονται, ως προς το βαθμό, τη συχνότητα και το είδος τους με αποτέλεσμα να έχουμς μια πιο "δεμένη" οικογένεια.
    Βλέποντας τα παραπάνω μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο μόνος λόγος που ένα κατοικίδιο ζώο θα έβλαπτε, είναι καθαρά ιατρικός, π.χ. αλλεργίες.


Πηγή : Περιοδικό Pet City τεύχος 45
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου