Στα δύο πρώτα μέρη αυτού του άρθρου
μιλήσαμε για τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού. Από το 5ο έτος
και μετά αρχίζει η σχολική προετοιμασία. Από αυτή την ηλικία και καλό είναι να
γίνει έλεγχος για Σχολική φοβία, ΔΕΠ-Υ, Δυσλεξία, Δυσγραφία, Δυσπραξία, Δυσαναγνωσία,
Δυσαριθμισία, Προβλήματα μνήμης, Οπτικοκινητικού συντονισμού, Αντίληψης χώρου
και εννοιών (αφηρημένων και
αντικειμενικών) και Ακουστικής ανάλυσης.
Από την ηλικία των 5 ετών έως αυτή των 10 ετών οι ανησυχίες μας
αλληλεπικαλύπτονται, οπότε θα αναφερθούν όλες μαζί σε μία μεγάλη λίστα. Πότε πρέπει να ανησυχούμε, λοιπόν;
Μετά το 5ο έτος έως το 10ο
έτος:
- Παρατηρούνται μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολία αποκωδικοποίησης
- Παρατηρούνται ψυχοσωματικές διαταραχές, κατάθλιψη, απόσυρση κλπ
- Παρουσιάζει εναντιωματική συμπεριφορά ή άλλες διαταραχές διαγωγής
- Δεν έχει επίγνωση του κινδύνου
- Δεν αντιλαμβάνεται σενάρια κινδύνου και τρόπους επίλυσης τους
- Υπάρχει χαμηλή αυτοπεποίθηση
- Δεν μπορεί να ερμηνεύσει πληροφορίες από το περιβάλλον και να καταλήξει σε συμπεράσματα
- Δεν μπορεί να κάνει συνειρμούς και να συνδέει νέες πληροφορίες
- Δεν μπορεί να συγκρίνει καταστάσεις, ιδέες και αποδόσεις
- Φαίνεται να έχει κενά μνήμης
- Δεν μπορεί να αιτιολογήσει μια δράση, δική του ή ξένη, επειδή δεν αντιλαμβάνεται αίτιο-αποτέλεσμα
- Δεν μπορεί να αναλύσει θετικά και αρνητικά
- Εκφοβίζεται ή εκφοβίζει
- Απομονώνεται από τους συνομηλίκους του ή/και τους υπόλοιπους
- Έχει άγχος όταν βρίσκεται ανάμεσα σε κόσμο
- Εμφανίζει μεγάλη ανασφάλεια και χαμηλή αυτοπεποίθηση
- Έχει περιορισμένα ενδιαφέροντα που επηρεάζουν την λειτουργικότητα της καθημερινότητας του και της οικογενείας του
- Δεν μπορεί να αυτοδιαχειριστεί, να αυτορυθμιστεί
- Έχει εμμονές και στερεοτυπίες
- Δεν ρυθμίζει καλά την κοινωνικότητα του
- Δεν έχει φίλους
- Δεν μπορεί να παίξει αποτελεσματικά με άλλα παιδιά
- Δεν αντιλαμβάνεται τα σήματα έναρξης για να κάνει κοινωνικές ενάρξεις
- Μιλάει μόνο του, χωρίς συνομιλητή
- Χρησιμοποιεί μόνο ομιλία, σχεδόν χωρίς εξωλεκτική επικοινωνία
- Δεν έχουν συνοχή όσα λέει, δεν παραμένει, δεν επιλέγει σωστά το θέμα
- Έχει πρόβλημα στην οργάνωση της ομιλίας του
- Έχει πρόβλημα οπτικοκινητικού συντονισμού
- Έχει πρόβλημα κίνησης στον χώρο
- Παρατηρούνται μεγάλες διαφορές μεταξύ λεκτικού και πρακτικού σκορ σε τεστ απόδοσης και νόησης
- Δεν μπορεί να προβλέψει κοινωνικές αντιδράσεις, δεν ξέρει πότε «μπλέκει»
- Δεν μπορεί να επιλύσει συγκρουσιακές καταστάσεις, μπορεί να είναι βίαιο
- Δεν συγχρονίζεται με το συναίσθημα των άλλων, μπορεί να φαίνεται απαθή
- Δεν αντιλαμβάνεται και δεν χρησιμοποιεί κατάλληλα το χιούμορ
- Φοβάται να ζητήσει πράγματα και να εκφράσει επιθυμίες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου